Dziennik ustaw


Dziennik ustaw

 
Traktat o Unii Niepodległych Państw
z dnia 2020-11-17
 

PREZYDENTKA BARIDASU,
JEGO KRÓLEWSKA MOŚĆ KRÓL DREAMLANDU,
GUBERNATOR KONFEDERACJI SCLAVIŃSKIEJ,
JEJ KRÓLEWSKA MOŚĆ KRÓLOWA TEUTONII,

ZDECYDOWANI przejść do nowego etapu integracji mikronacyjnej,

PRAGNĄC pogłębić ponadpodziałową przyjaźń, jako dowód i poręczenie
przekazując tereny wyspy Awary pod kolektywną opiekę Wspólnoty,

MAJĄC NA UWADZE kroki, które należy podjąć na rzecz ustanowienia
nowego mikronacyjnego ładu,

postanowili zawiązać UNIĘ NIEPODLEGŁYCH PAŃSTW,

w tym celu zbierając się w mieście Arminborg na wyspie Awara:

DELEGACJA REPUBLIKI BARIDAS:
Ola Marcjan-Chojnacka,
Prezydentka Republiki Baridas,

DELEGACJA KRÓLESTWA DREAMLANDU:
Jego Królewska Mość Aleksander,
Król Dreamlandu i Scholandii,
Mischa Baxter,
Premier Królestwa Dreamlandu,

DELEGACJA KONFEDERACJI SCLAVIŃSKIEJ:
Ludwik Tomović,
Gubernator Konfederacji Sclavińskiej,

DELEGACJA KRÓLESTWA TEUTONII:
Joanna Izabela,
Królowa Teutonii,

KTÓRZY, realizując wolę swych obywateli, uzgodnili, co następuje:

POSTANOWIENIA WSPÓLNE

 Artykuł 1.


Niniejszym Traktatem Wysokie Umawiające się Strony ustanawiają między
sobą Unię Niepodległych Państw jako Kraje Stowarzyszone.

Artykuł 2.


Unia Niepodległych Państw stawia sobie następujące cele:
a) popierania wspólnotowego i przyjacielskiego charakteru Wspólnoty
Unijnej, poprzez rozwój wzajemnych stosunków w dobrej wierze i zgodnie
z porządkiem prawnym,
b) umacnianie i pielęgnację polskiej idei mikronacyjnej, poprzez
wprowadzenie jej w standardy trzeciej dekady XXI, z poszanowaniem
dwudziestu pięciu lat jej dorobku kulturowego,
c) rozwijanie ścisłej współpracy wspólnotowej, w uznaniu i
poszanowaniu swej suwerenności i odmiennej tożsamości narodowej,
d) popieranie zrównoważonego i trwałego postępu technicznego, w
szczególności poprzez utworzenie, rozwijanie i utrzymywanie wspólnej
przestrzeni informatycznej, obejmującej docelowo wszystkie systemy
potrzebne do życia w wirtualnym państwie.

Artykuł 3.


1. W celu osiągnięcia celów, o których mowa w artykule 2.,
działalność Wspólnoty Unijnej obejmuje:
a) utrzymywanie i rozwijanie wspólnotowego systemu informatycznego,
b) politykę współpracy na rzecz rozwoju,
c) wzmacnianie spójności gospodarczej i społecznej,
d) wspieranie badań naukowych i postępu technicznego,
e) zwiększenie spójności terytorialnej oraz solidarności między
Krajami Stowarzyszonymi,
f) politykę ochrony bogatej różnorodności kulturowej i jęzkowej,
g) ustanowienie unii walutowej,
h) współpracę na polu wzajemnego honorowania tytułów i dyplomów,
i) wspólną politykę w dziedzinie transportu,
j) wspólną politykę w dziedzinie edukacji, przyczyniającą się do
osiągnięcia jej wysokiej jakości,
k) współpracę w zakresie tworzenia treści i kreowaniu narracji Unii,
l) współpracę w dziedzinie spraw wewnętrznych.
2. Działanie Wspólnoty Unijnej nie wykracza poza to, co jest konieczne
do osiągnięcia celów niniejszego Traktatu.

Artykuł 4.


Wspólnota Unijna w szczególności czuwa nad spójnością całości
swych działań zewnętrznych, podejmowanych w ramach polityk w
dziedzinie stosunków zagranicznych, bezpieczeństwa, gospodarki i
rozwoju. Rada Ministrów i Wspólne Zgromadzenie są odpowiedzialne za
zapewnienie takiej spójności. Gwarantują one realizację tych
polityk w ramach swoich kompetencji. W szczególności Kraje
Stowarzyszone wyrzekają się stosowania przemocy we wzajemnych
relacjach, jak również zobowiązują się prowadzić politykę zagraniczną
w sposób lojalny względem siebie, z poszanowaniem istotnych interesów.

Artykuł 5.


1. Kompetencje wyłączne Wspólnoty Unijnej obejmują:
a) wspólne sądownictwo, wraz z prawami postępowania przed tymże,
b) regularne siły zbrojne, właściwe i konieczne do realizacji zadań
obrony wspólnej,
c) utrzymanie wspólnych systemów informatycznych,
d) unię walutową,
e) tytulaturę unijną,
f) symbolikę unijną.
2. Wspólnota Unijna działa w granicach kompetencji powierzonych jej
niniejszym Traktatem oraz celów w nim wyznaczonych.
3. W dziedzinach, które nie należą do jej kompetencji wyłącznej,
Wspólnota Unijna podejmuje działania, zgodnie z zasadą
pomocniczości, tylko wówczas i tylko w takim zakresie, w jakim cele
proponowanych działań nie mogą być osiągnięte w sposób
wystarczający przez Kraje Stowarzyszone, natomiast z uwagi na
rozmiary lub skutki proponowanych działań możliwe jest lepsze ich
osiągnięcie na poziomie Wspólnoty Unijnej.

Artykuł 6.


1. Wspólnota Unijna dysponuje jednolitymi ramami instytucjonalnymi,
które zapewniają spójność i ciągłość działań podejmowanych dla
osiągnięcia jej celów, przy poszanowaniu i rozwijaniu dorobku
wspólnotowego.
2. Zadania powierzone Wspólnocie Unijnej wykonują następujące
instytucje: Wspólne Zgromadzenie, Rada Ministrów, Trybunał
Sprawiedliwości, Komitet Inżynieryjny, Mąż Stanu.
3. Każda z tych instytucji działa w granicach uprawnień przyznanych
jej niniejszym Traktatem.

OBYWATELSTWO

Artykuł 7.


1. Ustanawia się obywatelstwo Unii.
2. Obywatelem Unii jest każda osoba mająca obywatelstwo Kraju
Stowarzyszonego. W przypadku, w jakim prawo krajowe nie przewiduje
obywatelstw, obywatelstwo Unii przysługuje mieszkańcowi Kraju
Stowarzyszonego na zasadach ustalonych prawem krajowym.
3. Obywatele Unii korzystają z praw i podlegają obowiązkom
przewidzianym w niniejszym Traktacie.
4. Każdy obywatel Unii ma prawo petycji do Wspólnego Zgromadzenia w
sprawach objętych zakresem działalności Unii, które dotyczą go
bezpośrednio.
5. Każdy obywatel Unii ma prawo do swobodnego wypowiadania się i
przeglądania forów publicznych Krajów Stowarzyszonych, z zastrzeżeniem
ograniczeń i warunków przewidzianych w niniejszym Traktacie.
6. Równoległe posiadanie obywatelstw Krajów Stowarzyszonych nie może
być przyczyną ograniczenia praw w żadnym z nich.

RADA MINISTRÓW

Artykuł 8.


1. Rada Ministrów nadaje Wspólnocie impulsy niezbędne do jej rozwoju
i określa jej ogólne kierunki polityczne.
2. W skład Rady Ministrów wchodzą delegacje Krajów Stowarzyszonych.
Rada Ministrów zbiera się co najmniej raz na trzy miesiące.
3. Rada Ministrów składa Wspólnemu Zgromadzeniu sprawozdanie po każdym
swym spotkaniu.
4. Rada Ministrów określa wspólne stanowisko lub wybiera swojego
przedstawiciela, jeżeli tylko uznaje to za niezbędne.
5. Sposób procedowania wybranych spraw określa załącznik do
niniejszego Traktatu`.

 

WSPÓLNE ZGROMADZENIE

Artykuł 9.


1. Wspólne Zgromadzenie składa się z przedstawicieli Krajów
Stowarzyszonych, które ich powołują i odwołują. Mogą oni być
zastępowani przez członków swoich rządów.
2. Wspólne Zgromadzenie podejmuje uchwały co najmniej większością
swoich głosów. Uchwala ono swój regulamin. Jego obrady są jawne.
Jawność obrad może zostać wyłączona.
3. Każdy Kraj Stowarzyszony posiada jeden głos.
4. Każdy Kraj Stowarzyszony może delegować jednego przedstawiciela.
Głos musi być oddawany tylko przez obecnego przedstawiciela lub jego
zastępcę.
5. Wspólne Zgromadzenie wybiera swego Marszałka na 3 miesiące.

TRYBUNAŁ SPRAWIEDLIWOŚCI

Artykuł 10.


1. Trybunał Sprawiedliwości składa się z ośmiu sędziów.
2. Jeżeli Trybunał Sprawiedliwości tego zażąda, Wspólne Zgromadzenie,
stanowiąc jednomyślnie, może zwiększyć liczbę sędziów oraz wprowadzić
niezbędne zmiany w ustępie 1 niniejszego artykułu.
3. Trybunał Sprawiedliwości obraduje na posiedzeniach plenarnych. Może
jednak  tworzyć tymczasowe izby złożone z losowo wybranych, dwóch lub
czterech sędziów do rozstrzygania niektórych kategorii spraw, na
warunkach przewidzianych w ustanowionym w tym celu regulaminie.
4. Trybunał Sprawiedliwości obraduje na posiedzeniach plenarnych gdy
Kraj Stowarzyszony lub instytucja Wspólnoty, które są stroną w
postępowaniu, tego zażądają.
5. Trybunał Sprawiedliwości orzeka na podstawie prawa lokalnego i, w
odpowiednim przypadku, obowiązującego zwyczaju Kraju Stowarzyszonego.
Do rozstrzygania niektórych kategorii spraw może orzekać na podstawie
prawa unijnego, na warunkach przewidzianych w ustanowionym w tym celu
regulaminie.
6. Trybunał Sprawiedliwości kontroluje legalność aktów Rady
Ministrów oraz aktów Wspólnego Zgromadzenia zmierzających do
wywarcia skutków prawnych wobec podmiotów trzecich.
7. Jeśli Trybunał Sprawiedliwości stwierdza, że Kraj Stowarzyszony
uchybiło jednemu ze zobowiązań, które na nim ciążą na mocy
niniejszego Traktatu, państwo to jest zobowiązane podjąć środki,
które zapewnią wykonanie wyroku Trybunału Sprawiedliwości.

 

Artykuł 11.

1. Sędziowie Trybunału Sprawiedliwości są wybierani spośród osób o
niekwestionowanej niezależności i mających kwalifikacje wymagane do
zajmowania stanowisk sądowych, są oni mianowani przez Wspólne
Zgromadzenie na okres sześciu miesięcy. Co trzy miesiące następuje
częściowa wymiana składu sędziowskiego. Ustępujący członkowie mogą być
mianowani ponownie.
2. Jeśli członek Trybunału nie spełnia już warunków koniecznych do
wykonywania swych funkcji lub dopuścił się poważnego uchybienia,
Wspólne Zgromadzenie może go zdymisjonować na żądanie Trybunału.

KOMITET INŻYNIERYJNY

Artykuł 12.


1. Komitet agreguje realizację wszystkich przekazanych mu instrukcji i
wniosków w sposób jawny i ogólnodostępny, w ramach jednego serwisu do
którego dostęp posiada ogół obywateli Unii.
2. Priorytet realizacji instrukcji i wniosków zostaje uchwalony przez
Komitet w sposób jawny i ogólnodostępny.

 

Artykuł 13.


1. Komitet Inżynieryjny składa się z członków, wybieranych ze względu
na swoje ogólne kwalifikacje i których niezależność jest
niekwestionowana.
2. Członkami Komitetu mogą zostać wyłącznie obywatele Krajów Stowarzyszonych.
3. Członkowie Komitetu są w pełni niezależni w wykonywaniu swych
funkcji, w ogólnym interesie Wspólnoty.
4. W wykonywaniu swych obowiązków, poza procedurami zawartymi w
Traktacie, nie zwracają się o instrukcje ani ich nie przyjmują od
żadnego rządu lub jakiegokolwiek organu. Powstrzymują się od
wszelkich czynności niezgodnych z charakterem ich funkcji. Każdy
Kraj Stowarzyszony zobowiązuje się szanować tę zasadę i nie
dążyć do wywierania wpływu na członków Komitetu przy wykonywaniu
przez nich zadań.
5. Rządy Krajów Stowarzyszonych mianują członków Komitetu na czas nieokreślony.
6. Jeśli członek Komitetu nie spełnia już warunków koniecznych do
wykonywania swych funkcji lub dopuścił się poważnego uchybienia,
Trybunał Sprawiedliwości może go zdymisjonować, na wniosek Rady lub
Komitetu. Niniejszy artykuł nie przesądza o możliwości tymczasowego
odebrania członkowi powierzonych mu uprawnień, jeżeli wymaga tego
interes członków Wspólnoty.
7. Członkowie komitetu, na czas swojej kadencji, posługują się
wyłącznie przypisanymi im bezpośrednio dostępami administratorskimi,
szczegółowe zasady bezpieczeństwa zostaną uchwalone w regulaminie
wewnętrznym Komitetu.
8. W przypadku rezygnacji lub dymisji, członek Komitetu permanentnie
traci dostęp, udzielony mu do celu pełnienia obowiązków.

MĄŻ STANU

Artykuł 14.


1. Rządy Krajów Stowarzyszonych nominują za wspólnym porozumieniem
osobę, którą zamierzają mianować na stanowisko Męża Stanu.
2. Mąż Stanu, sprawując swoje obowiązki:
a) reprezentuje ogół członków Unii w świecie realnym, w szczególności
przed hostingodawcą, prowadząc zbiórki na opłacenie hostingu i
realizując bieżące płatności za hosting,
b) dysponuje wszystkimi hasłami dostępowymi, w tym hasłem głównym,
udziela i odbiera dostęp do zasobów administracyjnych członkom
Komitetu Inżynieryjnego,
c) odpowiada za bezpieczeństwo ogółu serwisów Unii, wdrażając lub
kierując wdrażaniem koniecznych środków bezpieczeństwa, a w
szczególności dbając o zabezpieczanie kopii zapasowych, zabezpieczenia
antyhackerskie, antyspamowe oraz antyklonowe.

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

Artykuł 15.


1. Delegacja każdego Kraju Stowarzyszonego może przedkładać Radzie
Ministrów propozycje zmiany Traktatów stanowiących podstawę Unii.
2. Zmiany wchodzą w życie po ich ratyfikowaniu przez wszystkie Kraje
Stowarzyszone, zgodnie z ich odpowiednimi wymogami konstytucyjnymi.

Artykuł 16.


1. Każde wirtualne państwo może się ubiegać o członkostwo w Unii
Niepodległych Państw. W tym celu składa ono swój wniosek Radzie
Ministrów, która stanowi jednomyślnie o przyjęciu do Unii.
2. Warunki przyjęcia i wynikające z tego przyjęcia dostosowania w
Traktatach stanowiących podstawę Unii Niepodległych Państw są
przedmiotem umowy między Krajami Stowarzyszonymi a państwem
ubiegającym się o członkostwo. Umowa ta podlega ratyfikacji przez
wszystkie umawiające się państwa, zgodnie z ich odpowiednimi
wymogami konstytucyjnymi.

Artykuł 17.
Wspólne Zgromadzenie, na zalecenie Rady Ministrów, stanowiąc
większością kwalifikowaną, może tymczasowo zawiesić nieaktywny Kraj
Stowarzyszony w części jego praw członkowskich w takim zakresie, aby
umożliwić działanie instytucjom Unii.

Artykuł 18.
1. Niniejszy Traktat zawiera się na czas nieograniczony.
2. Niniejszy Traktat podlega ratyfikacji przez Wysokie Umawiające
się Strony, zgodnie z ich odpowiednimi wymogami konstytucyjnymi.


    Opublikowane przez
(-) Joanna Izabela
Za zgodnością z oryginałem
#68